Sommerhilsen fra direktøren

Sommerhilsen fra direktøren
Ill. Osloregionens europakontor
25.6.2026

Kjære alle medlemmer og andre venner av Osloregionens Europakontor!

Så har tiden kommet for å si noen ord om dette første halvåret av den andre delen av 2020-tallet. Selv om jeg har sagt det flere ganger tidligere, så er det liten tvil om at dette halvåret har vært av det mer dramatiske slaget, med handelskriger, faktiske kriger og det grønne skiftet på vikende politisk front, selv om sistnevnte er den aller viktigste krisen å måtte løse.

Hovedoppgaven for vårt kontor er først og fremst å hjelpe våre medlemmer med å følge og delta i regionale samarbeid over landegrensene, og det er flott å konstatere at mange av våre medlemmer dette halvåret har lykkes godt med dette.

Europa er, på tross av sterke nasjonalstater, ulike kulturer og språk, i et skjebnefellesskap som et fyrtårn i en verden hvor demokrati og rettsstatsprinsipper er på vikende front. Dette skjer samtidig som vår verdensdel lider under økt økonomisk konkurranse utenfra. Det er viktig å understreke at for å få løst Europas utfordringer så må regionene være involvert. Vi ser dog tegn på det motsatte – ikke minst ved at det kommende MFF, EUs langtidsbudsjett 2028-2034, virker å videreføre metodologien fra tidligere kriser hvor EU-midler overføres direkte til nasjonalstatene på bekostning av regionene. At generaldirektoratet for regionalpolitikk synes å være under reorganisering, er kanskje også et tegn på dette.

Jeg velger imidlertid å være optimistisk – vi skal være takknemlige for at MFFs økende fokus på nasjonalstatene ikke påvirker vårt EØS-medlemskap, som faktisk vil kunne ha nytte av spissing/rasjonalisering av EU-programmene. Videre vil nødvendigheten av økt europeisk konkurranseevne også kunne gi regionene nye muligheter for de som er villige til å satse, noe vi ser mange gode eksempler på fra våre medlemmer.

Jeg vil også slå et slag for våre medlemmers aktive deltakelse i diverse overregionale paraplyorganisasjoner – her sitter vi rundt bordet og ikke på gangen – og deltar i politikkpåvirkning på lik linje med våre venner i EU-regionene. Sekretariat har også vår egen paraplyorganisasjon, ERRIN, som vi deltar aktivt i, og hvor ikke mindre enn 120 regioner samarbeider tett for at regionene skal lykkes best mulig i sin EU-programdeltagelse.

Ellers er det en frykt for at EØS-avtalen i sitt 33. år begynner å knake i sammenføyningene. Dette er ikke så rart – rammeverket stammer fra EU sent 80-tall, mens dagens EU er noe helt annet, med sikkerhet og tversgående initiativer mer og mer som hovedregelen. Derfor vil jeg også slå et slag for viktigheten av å forklare våre venner i EU at EØS-avtalen gir oss en særstilling som deltakere i EUs indre marked – det er det ingen andre land utenfor EU-27 som er – og dette er en rett vi har til å f.eks. delta i EUs programmer.

Vi er Osloregionens eget sekretariat her i Europas hovedstad, og mine effektive og kunnskapsfulle europarådgivere jobber hardt hver eneste dag for å gi våre medlemmer muligheter til å delta i EU-programmer, og samtidig sørge for kompetanseheving og profilering – og sammen med de andre norske aktørene i Brussel, «Team Norway», er vi EØS-avtalens fremste promotører!

Jeg ønsker dere alle en velfortjent pust i bakken, mens sekretariatet allerede er i full gang med å forberede det som ser ut til å bli en meget travel høst!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV

Kontakt

Direktør – Gunnar Selvik 
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
+32 (0) 460 94 1393

Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Brussel

Nordic House
Rue du Luxembourg 3 / 5
1000 Brussels

 

Oslo

Mesh
Tordenskiolds gate 2
0160 Oslo

 

© 2026 All rights reserved.